Práva cestujúcich pri zrušených a omeškaných letoch
Zrušené a omeškané lety nie sú žiadnou novinkou a v súčasnosti na európskych letiskách ide o veľmi aktuálny problém. Za posledné týždne evidujeme veľmi veľa prípadoch omeškaných a zrušených letoch na európskych letoviskách. Je priam nevyhnutnosťou chrániť cestujúcich, ktorí sa dostanú do situácie, kedy nemajú možnosť odletieť z daného letoviska, prípadne ich postihne omeškanie letu, ktoré trvá viac hodín.
Na zabezpečenie ochrany cestujúcich v leteckej doprave bolo prijaté Nariadenie (ES) č. 261/2004, ktorým sa stanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov (ďalej len „Nariadenie“).
- Nariadenie sa vzťahuje na cestujúcich v rámci letovísk EÚ, ale aj na cestujúcich z letísk umiestnených mimo EÚ, avšak ich cesta musí smerovať na letovisko v EÚ.
- Cestujúci musia mať riadne potvrdenú rezerváciu na daný let a zároveň sa dostavili na odbavenie vo vopred určenom čase pred uverejneným časom odletu.
- Nariadenie sa nevzťahuje na osoby, ktoré cestujú bezplatne a za znížené cestovné.
Režim meškania je v Nariadení upravených do troch skupín a to:
- Dlhé meškania letov, kedy sa cestujúcim musí poskytnúť bezplatne jedlo, občerstvenie a dva bezplatné telefonáty/telefaxy/e-maily;
- Odlet je presunutý na ďalší deň – v tomto prípade sa cestujúcim musí poskytnúť hotelové ubytovanie a preprava medzi letiskom a ubytovacím zariadením;
- Meškanie letu päť a viac hodín – cestujúci má právo rozhodnúť sa pre úplnú náhradu nákladov na letenku.
V prípade zrušenia letu má cestujúci rovnaké práva ako pri dlhom meškaní letov, na úradu nákladov na letenku i spiatočný let do prvého miesta odletu a k tomu mu patrí náhrada vo výške buď:
- 250€ v prípade letu do 1500km, alebo
- 400€ v rámci letov v EÚ nad 1500km prípadne v ostatných letoch v dĺžke od 1500-3500 km, alebo
- 600€ v prípade ak let nespadal pod písmeno a) alebo b).
Náhrada sa však vypláca len v prípade, ak cestujúci nebol dostatočne vopred informovaný o zrušení letu.
V Nariadení sa však v súvislosti s vyplatením náhrady uvádza liberačný dôvod, ktorý v prípade ak sa naplní, letecký dopravca nie je povinný vyplatiť cestujúcemu náhradu. Ide o prípad, keď je let zrušený z dôvodu mimoriadnych okolností, ktorým nebolo možné zabrániť ani prijatím všetkých primeraných opatrení.
Zoznam publikácií
Práva cestujúcich pri zrušených a omeškaných letoch
Náhradné výživné
Rezervácia na Bookingu, je záväzná alebo nie?
Ďalšie zmeny v obchodnom registri
Úrad pre správu zaisteného majetku
Aktuálna novela Trestného zákona
Aktuálna novela Obchodného zákonníka
Koronavírus (COVID-19) a skončenie pracovného pomeru
Chyby zamestnávateľov pri výpovedi z organizačných dôvodov a tipy ako im predchádzať
Doručenie výpovede - možnosti a príklady
Príplatok za nočnú prácu počas sviatku – ako sa počíta? Prečítajte si celý článok na: https://www.podnikajte.sk/pracovne-pravo-bozp/priplatok-za-nocnu-pocas-sviatku-ako-sa-pocita © Podnikajte.sk
Vrcholový manažment ako konečný užívateľ výhod
Konečným užívateľom výhod musí byť vždy fyzická osoba. V určitých prípadoch sa do obchodného registra zapisujú údaje členov vrcholového manažmentu.
Zápis konečného užívateľa výhod do obchodného registra – koho sa netýka
Väčšina spoločností je povinná zapísať údaje konečného užívateľa výhod do obchodného registra do 31.12.2019. Kto však túto povinnosť nemá?