Rezervácia na Bookingu, je záväzná alebo nie?
Problematika záväznosti s cieľom vyvolať právne účinky pri rezervácií ubytovania prostredníctvom spoločnosti Booking je celosvetovo diskutovaná téma. Spornou otázkou je, či je ubytovacie zariadenie oprávnené vyúčtovať osobe, ktorá si rezervovala pobyt a nedostavila sa naň, poplatok za zrušenie vytvorenej rezervácie. Súdny dvor Európskej únie vydal dňa 07.04.2022 Rozsudok pod sp. zn. C-249/21, ktorým vyjadril svoj právny názor na danú problematiku.
Smernica EURÓPSKEHO PARLAMENTU A RADY 2011/83/EÚ o právach spotrebiteľov (ďalej len „Smernica“) upravuje v čl. 8 ods. 2 pri zmluvách uzavretých na diaľku pomocou elektronických prostriedkov informačné povinnosti obchodníka. Medzi tieto informačné povinnosti patria napríklad vlastnosti tovaru alebo služieb, celková cena tovaru alebo služieb vrátane daní, náklady na dopravu, poštovné a akékoľvek iné náklady, informácie o dĺžke trvania zmluvy, prípadne informáciu o minimálnej dĺžke trvania záväzkov spotrebiteľa, ktoré mu vyplývajú z tejto zmluvy a to dôrazne a bezprostredne pred tým, ako spotrebiteľ / osoba rezervujúca si pobyt podá/odošle objednávku. Táto právna úprava je záväzná pre všetkých obchodníkov, rovnako ako pre spoločnosť Booking, ktorá by mala na svojom ubytovacom portáli mať správne a jasne uvedené či vytvorenie, prípadne dokončenie rezervácie je vždy spojené s povinnosťou platby. V praxi by to malo vyzerať tak, že obsahom tlačidla prostredníctvom, ktorého sa vytvára rezervácia by malo obsahovať text „Vytvoriť rezerváciu s povinnosťou platby“.
Konanie, ktorého predmetom bola ochrana spotrebiteľa v nadväznosti na Smernicu, bolo iniciované z Okresného súdu Bottrop v Nemecku. Išlo o situáciu kedy si spotrebiteľ vytvoril rezerváciu na ubytovanie v hoteli cez Booking prostredníctvom tlačidla „Rezervujem“, pričom do rezervácie uviedol svoje osobné údaje a klikol na tlačidlo „Dokončiť rezerváciu.“ Spotrebiteľ však na pobyt nenastúpil a hotel mu vyúčtoval poplatok za zrušenie rezervácie a to až vo výške 2 240 EUR. Spotrebiteľ však poplatok neuhradil a vyššie uvedené skutočnosti sa stali predmetom súdneho sporu.
Okresný súd Bottrop v Nemecku vyslovil názor, že pri rezervácií s povinnosťou platby musí táto skutočnosť vyplývať zo samotného tlačidla (jeho textu), nakoľko pojem rezervácia nie je vždy spájaný s povinnosťou platby. S otázkou správneho výkladu čl. 8 ods. 2 Smernice sa teda obrátil na Súdny dvor EÚ, ktorý uviedol, že obchodník musí zabezpečiť, aby spotrebiteľ pri podaní svojej objednávky výslovne uznal, že súčasťou objednávky je aj povinnosť zaplatiť. V prípade nedodržania tejto podmienky, nie je spotrebiteľ viazaný touto objednávkou a teda vo vyššie uvedenom prípade, kde bolo na tlačidle len „dokončiť rezerváciu“ podmienka informačnej povinnosti o platbe splnená nebola.
Zdroje:
- Rozsudok Súdneho dvora EÚ zo dňa 07.04.2022 pod sp. zn. C-249/21
Zoznam publikácií
Práva cestujúcich pri zrušených a omeškaných letoch
Náhradné výživné
Rezervácia na Bookingu, je záväzná alebo nie?
Ďalšie zmeny v obchodnom registri
Úrad pre správu zaisteného majetku
Aktuálna novela Trestného zákona
Aktuálna novela Obchodného zákonníka
Koronavírus (COVID-19) a skončenie pracovného pomeru
Chyby zamestnávateľov pri výpovedi z organizačných dôvodov a tipy ako im predchádzať
Doručenie výpovede - možnosti a príklady
Príplatok za nočnú prácu počas sviatku – ako sa počíta? Prečítajte si celý článok na: https://www.podnikajte.sk/pracovne-pravo-bozp/priplatok-za-nocnu-pocas-sviatku-ako-sa-pocita © Podnikajte.sk
Vrcholový manažment ako konečný užívateľ výhod
Konečným užívateľom výhod musí byť vždy fyzická osoba. V určitých prípadoch sa do obchodného registra zapisujú údaje členov vrcholového manažmentu.
Zápis konečného užívateľa výhod do obchodného registra – koho sa netýka
Väčšina spoločností je povinná zapísať údaje konečného užívateľa výhod do obchodného registra do 31.12.2019. Kto však túto povinnosť nemá?